تاریخچه مسابقات دیوار خاک مسلح در ایران و جهان

مروری بر تاریخچه مسابقات دیوار خاک مسلح (GeoWall) در ایران و جهان

در حوالی سال ۱۹۹۶ میلادی برای اولین بار در جهان، آکادمی نیروی هوایی آمریکا تصمیم گرفت تا جهت ساخت دیواره هایی تقویتی در اطرف نقاط حساس رشته کوه راکی مسابقه ای هدفمند برگزار نماید و با طرح ها و ایده های دانشجویان رشته های مهندسی عمران به خصوص گرایش ژئوتکنیک آشنا شود. این مسابقه به صورت رسمی در سال مذکور برگزار شد و تیم های شرکت کننده می‌توانستند با انتخاب هرنوع مصالح برای ساخت دیوار خاک مسلح شامل کاغذ، چوب بالسا، پلاستیک و یا ورق آلومینیوم طرح های خود را در مسابقه شرکت دهند.

در سال ۲۰۰۱ میلادی Geo-Institute کمیته ASCE تصمیم گرفت تا برای ایجاد فضایی رقابتی و هیجانی میان دانشجویان گرایش ژئوتکنیک مسابقات امروزی دیوار خاک مسلح را در کنار کنفرانس ملی سالانه ژئوتکنیکی خود، برگزار نماید. هر سال با تغییر آیین نامه این مسابقات و همچنین افزودن المان های حافظ محیط زیست، این رقابت ها جذابتر می‌شوند.

از سال ۲۰۰۵ میلادی با تشکیل Geo-Challenge (هسته مسابقات ژئوتکنیکی Geo-Institute) و برگزاری اولین دوره آن در شهر آستین از ایالت تگزاس گامی بلند در راستای گسترش این مسابقات برداشته شد.

مسابقات دیوار خاک مسلح(GeoWall)  تا سال ۲۰۱۰ میلادی به همین منوال ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۱ بر اساس تصمیم کمیته سیاست گذاری این مسابقات، دو رشته “طراحی پوستر موضوعی” و “پیشبینی دقیق تغییرات سازه نگهبان در عملیات گودبرداری” به سری مسابقات ژئوتکنیکی کشور آمریکا افزوده شد. این کمیته در آخرین دور این رقابت ها در سال ۲۰۱۶ میلادی، مسابقه ای با عنوان “تهیه فیلم موضوعی از پروژه های ژئوتکنیکی” را نیز به گرایش های خود اضافه نمود.

 

اما سوالی که برای اکثر افراد باقیست، این است که چه زمانی و چگونه برای اولین بار این مسابقات وارد کشور عزیزمان شد…!

 

در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی یکی از دانشجویان کوشای دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به نام آقای مهندس رضا ملکان با حس فقدان مسابقه ای در زمینه گرایش ژئوتکنیک در کشورمان، تصمیم گرفت تا با کمک تعدادی از دوستان و همکاران خود کار ترجمه و تدوین آیین نامه جهانی مسابقات دیوار خاک مسلح به زبان شیرین فارسی را آغاز نماید. لذا گروه تدوین آیین نامه به سرپرستی خانم مهندس نیلوفر زنگباری کار خود را آغاز نمود و کمیته سیاست گذاری این مسابقات جهت اقدام برای برگزاری اولین دوره این مسابقات هسته کاری خود را متشکل از خانم ها آرمیتا اوبائی، سید مهدیه سادات ترابی، نیلوفر زنگباری، هانیه سید هاشمی، ندا مکرم و آقایان علی بیات(دبیر اولین دوره مسابقات کشوری دیوار خاک مسلح)، رضا ملکان و حمیدرضا مهرورز تشکیل دادند.

اولین دوره این مسابقات با حمایت انجمن ژئوتکنیک ایران و انجمن ژئوسنتتیک ایران در ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ با حضور ۱۱ تیم از دانشگاه های کشور برگزار شد. در این دوره تیم دانشگاه بوعلی سینا همدان موفق به کسب مقام اول شد.

کمیته سیاست گذاری مسابقات بر آن شد تا این مسابقات از سال های آتی رسما تحت نظر انجمن ژئوتکنیک ایران قرار گرفته و برای رسیدن به استاندارد جهانی این مسابقات تلاش شود.

در اواسط سال ۱۳۹۴ این کمیته هسته مسابقات انجمن ژئوتکنیک ایران را تشکیل داد تا مسائل فنی و اجرایی تمامی مسابقات ژئوتکنیکی را اداره نماید. با برقراری ارتباط با نویسندگان آیین نامه مسابقات جهانی، پروفسور ویلیام کیچ و پروفسور اسکات مری راهنمایی های مفیدی از آنها دریافت شد. حمایت و استقبال آنها از برگزاری این سری مسابقات در کشور ایران نیز در نوع خود جالب توجه بود.

دومین دوره مسابقات کشوری دیوار خاک مسلح به میزبانی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مورخ ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ با حضور ۲۸ تیم از سراسر کشور توسط انجمن ژئوتکنیک ایران برگزار شد. دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به کسب مقام اول این دوره از مسابقات شد.

 

خلاصه ی هدف و نحوهی برگزاری مسابقه

 

 در این مسابقات هر تیم با ساخت یک جعبهی چوبی با ابعاد مشخص، آن را از ماسه خاکریزی نموده و با نوارهای کاغذی مسلح مینماید. ارزیابی طراحی و ساخت دیوار خاک مسلح هر تیم، بر اساس معیار تغییر شکل، میزان نشت خاک و ظرفیت تحمل بار قائم، بار افقی و بار دینامیکی میباشد. 

هدف آن است که تیمها با استفاده از حداقل مقدار نوارهای کاغذی مسلّح کننده برای تحمل خاک محصور شده در جعبه ماسه مسابقات و نیز بارهایِ سربارِ قائم و افقیِ در نظر گرفته‌شده، دیوار خاک مسلّح پایداری را طراحی و اجرا نمایند؛ همچنین فرآیندهای تحلیل و طراحی خود را به شیوه‌ای مؤثر ارائه دهند.

 

قابل ذکر است به جهت هماهنگی تیم‌ها و یکسان بودن شرایط برای تمامی گروه‌های شرکت کننده، مواد و مصالح مورد استفاده برای ساخت خاکریز و همچنین المان‌های تقویتی، توسط برگزارکنندگان فراهم شده و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهدگرفت.

 

از مهندسین، دانشجویان کارشناسی ارشد ژئوتکنیک و کارشناسی علاقمند به این گرایش دعوت بهعمل میآید تا جهت دریافت اخبار،کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام، به وبسایت و کانالهای ارتباطی مسابقات مراجعه فرمایند.

 

نویسنده : حمیدرضا مهرورز

دبیر دومین دوره مسابقات کشوری دیوار خاک مسلح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *