برگزاری موفّق هفتمین دورۀ مسابقات ملّی دیوار خاک مسلّح و نمایشگاه صنعت ژئوتکنیک و ژئوسنتتیک، در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران

انجمن ژئوتکنیک ایران “هفتمین دوره مسابقات ملی دیوار خاک مسلح (GeoWall) را به میزبانی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران، در 26 و 27 اردیبهشت ماه 1403 برگزار کرد. در این دوره از مسابقات گامی فراتر برداشته شد و این رویداد ملی با تغییرات چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته همراه بود.

 

 

مقدمه:

این مسابقات، مطابق آئین‌نامه مسابقات بین‌المللی و با هدف ایجاد پویایی و نشاط، بکارگیری اصول علمی، کسب تجربۀ عملی و همکاری تیمی دانشجویان برگزار می‌گردد و بر پایه اصول علمی و مفاهیم مهندسی ژئوتکنیک در طراحی و اجرای دیوارهای خاک مسلح استوار است. در این مسابقه، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی رشته عمران، در قالب تیم‌های ۳ الی ۴ نفره دانشجویی، در رقابتی سازنده، نسبت به تحلیل، طراحی و ساخت یک سازه خاک مسلح با مقیاس کوچک، با ارائه طرح بهینه مبتنی بر استفاده از حداقل وزنی نوارهای کاغذی مسلّح کننده، اقدام می‌نمایند.

 

تاریخچه:

مسابقات دیوار خاک مسلح، یکی از رقابت‌های مهم دانشجویی در حوزه مهندسی ژئوتکنیک است که هم اکنون در کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا و ایران برگزار می‌شود. این مسابقات از سال ۱۳۹۴ در ایران به عنوان اولین و تنها مسابقه دانشجویی در این زمینه آغاز شده و هر ساله توسط انجمن ژئوتکنیک ایران، با راهبری شورای سیاست‌گذاری مسابقات و به میزبانی یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور و توسط تیم‌های اجرایی تشکل‌های دانشجویی برگزار می‌شود.

این رویداد ملّی که بی‌شک نقش ارزشمند و موثری در ایجاد فضای نشاط، خودباوری و پویایی نسل جوان و آینده‌ساز دانشجو خواهد داشت، با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های دانشجویان، به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجربیات و ترویج همکاری بین دانشجویان و اساتید همراه است. این رقابت هر ساله با حضور تعداد زیادی از دانشجویان از دانشگاه‌های سراسر کشور و با همراهی و همکاری و راهنمایی اساتید دانشگاه برگزار می‌گردد.

دربارۀ هفتمین دوره رویداد ملی دیوار خاک مسلح:

در برگزاری دور هفتم مسابقات ملّی دیوار خاک مسلّح، تیمی پرتلاش، متشکل از برگزارکنندگان پیشین این رویداد، موسوم به شورای سیاست‌گذاری و همچنین دانشجویان دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان کادر اجرایی، در برنامه‌ریزی، اجرا و فراهم‌آوری امکانات لازم برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد ملی، برای بیش از 8 ماه، زحمات فراوانی را متقبل شدند چرا که برگزاری موفق این رویداد، با توجه به ابعاد گسترده‌تر و متنوع آن نسبت به ادوار پیشین، نیازمند دقت، همدلی و تلاش مضاعفی از سوی برگزارکنندگان بود.

 

 

 

دی ماه سال 1402 در مرحله اول، 46 تیم از 14 استان کشور به منظور شرکت در مسابقه بدون محدویت در تعداد تیم از هر دانشگاه ثبت نام نموده و طی برگزاری جلسه توجیهی شرکت‌کنندگان در بهمن ماه 1402 نسبت به مفاد آیین‌نامه آشنائیت بیشتری پیدا کردند و پس از داوری گزارش‌کارهای اولیه، نهایتا ۲۲ تیم، با معرفی یکی از اساتید دانشگاه به عنوان استاد راهنما به مرحله‌ی نهایی مسابقه راه یافتند و در 27 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به صورت عملی با یکدیگر به رقابت پرداختند. در این دو روز، دانشگاه علم و صنعت ایران میزبان بیش از 627 نفر میهمان در طی ساعات برگزاری بود.

معرفی حامیان مالی و معنوی

حضور مدیران، مهندسان و مدعوین شرکت‌های حامی که در چهار رده الماس، طلایی، نقره‌ای و برنزی مشارکت نموده بودند، حلقه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه و همچنین تعامل بین نسل جوان تحصیل کرده و پیشکسوتان و مهندسان صاحب تجربه را شکل داد و بر پویایی و نشاط مسابقات افزود و بستری برای انتقال تجارب و معرفی فرصت‌های شغلی و شناسایی نیروهای جوان مستعد و آماده به کار فراهم نمود.

 

برنامه‌های رویداد:

 

افتتاحیه:

آیین افتتاحیه هفتمین دوره مسابقات ملی دیوار خاک مسلح، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در آمفی‌تئاتر دانشکده مهندسی عمران دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم ابتدا دکتر صابر ماهانی، ریاست هفتمین دوره مسابقات دیوار خاک مسلح و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه میزبان، گزارشی از روند اجرای رویداد و برنامه‌های آن ارائه نمودند. سپس دکتر رئیسی دهکردی، ریاست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه میزبان، با اظهار خرسندی از میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران در هفتمین دوره مسابقات ملی دیوار خاک مسلح، به حاضران در جلسه خوش‌آمد گفت. وی از همه دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات تقدیر و تشکر و برای تیم‌های شرکت‌کننده، آرزوی توفیق نمود.

 

پس از آن، دکتر جعفرزاده ریاست هیئت مدیره انجمن ژئوتکنیک ایران سخنرانی و ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران، ابراز امیدواری کردند تا دانشجویان در طول این رویداد، از کارگاه‌ها، نشست‌ها و مسابقات بهره کافی ببرند. همچنین نماینده‌ای از شرکت ژئوپارسیان به عنوان یکی از حامیان سطح الماس این رویداد، نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادهایی، بسته‌های تشویقی مضاعفی را برای برندگان این دوره از مسابقات در نظر گرفتند.

پخش کلیپ‌های معرفی مسابقه و حامیان مالی و معنوی آن، از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود.

 

برگزاری نمایشگاه صنعت ژئوتکنیک و ژئوسنتتیک:

همزمان با برگزاری این دوره از مسابقات، نمایشگاه صنعت ژئوتکنیک و ژئوسنتتیک نیز با مشارکت بیش از ۲۰ شرکت برجسته در حوزه مهندسی خاک و پی برگزار شد. این نمایشگاه در تاریخ ۲۶ و 27 اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر مقابل دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران دایر بود. شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، که از حامیان اصلی هفتمین دوره مسابقات نیز به شمار می‌رفتند، فرصت بی‌نظیری داشتند تا جدیدترین دستاوردها، محصولات بازار ژئوسنتتیک و توانمندی‌های خود را به متخصصان، صاحب‌نظران و بازدیدکنندگان عمومی معرفی کنند.

این نمایشگاه به عنوان بستری مهم برای ارتباط و تبادل نظر بین فعالان صنعت ژئوتکنیک و ژئوسنتتیک عمل کرد و شرکت‌ها توانستند تا نوآوری‌ها و فناوری‌های پیشرفته خود را به بهترین نحو به نمایش بگذارند. اسامی کامل این شرکت‌ها و اطلاعات بیشتر درباره نمایشگاه و مسابقات در وبسایت رسمی مسابقات در دسترس است.

 

اجرای مدل‌های واقعی

 

از ویژگی‌های نمایشگاه صنعت ژئوتکنیک و ژئوسینتتیک که در این دوره از مسابقات در فضای باز مقابل دانشکده مهندسی عمران و دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت برپا گردیده بود، اجرای پایلوت قطعه‌ای از یک دیوار خاک مسلح با انواع مسلح‌کننده‌ها به همراه نمای بلوک بتنی بود. این دیواره پایلوت با مقیاس واقعی، با راهنمایی و راهبری یکی از مهندسان مجرب و توسط دانشجویان حاضر در این رویداد، جهت اشنایی با نحوه ساخت و مشاهده جزئیات اجرایی و یادگیری نکات فنی ومهندسی مربوط به بکارگیری و نصب مصالح مختلف ساخته شد.

 

 

همچنین با استقرار یک دستگاه حفار مربوط به شناسایی‌های ژئوتکنیکی، یک گمانه پایلوت در داخل نمایشگاه حفاری گردید و دانشجویان و حاضران در مسابقات، با روش‌های حفاری شناسایی، ابزار حفاری در خاک، ابزار و روش‌های نمونه‌گیری و … آشنا گردیدند.

در بخش دیگری از برنامه‌های اجرایی نمایشگاه، جوش کاری ورق‌های ژئوممبران که در پروژه‌های آب‌بندی و زهکشی کاربرد دارد با استفاه از ابزار مربوطه و توسط متخصصان یکی از شرکت‌ها اجرا شد و نکات فنی و اجرایی مربوطه برای حضار و دانشجویان شرح داده شد.

 

نشست‌های تخصصی:

به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات میان محققین فعال در صنعت و شرکت‌کنندگان و همچنین ارتقای دانش و مهارت‌های مرتبط با تکنولوژی دیوار خاک مسلح، نشست‌های تخصصی مرتبط با حوزه‌ی دیوار خاک مسلح در روز اول رویداد برگزار گردید. در این نشست‌ها که با استقبال گسترده دانشجویان و شرکت‌کنندگان مواجه شد، به مباحث مختلفی با محوریت دیوار خاک مسلح از جمله طراحی، نکات فنی و اجرایی، مباحث بهینه‌سازی در ساخت، آشنایی با خصوصیات مصالح، کاربرد خاک در مهندسی معماری و مباحث مربوط به مدل‌سازی فیزیکی دیوار خاک مسلح در محیط آزمایشگاه پرداخته شد.

 

در همین راستا، در روز دوم این رویداد و همزمان با برگزاری مسابقه، شرکت‌های حامی این رویداد و فعال در حوزه مهندسی ژئوتکنیک، ضمن ارائه توضیحات مفصل در رابطه با نکات اجرایی، نوآوری‌ در روش‌های اجرا و همچنین شرح خصوصیات، روند تولید و انواع طبقه‌بندی مسلح‌کننده­ها، تجربیات خود را در اجرای پروژه‌های مختلف دیوار خاک مسلح در سراسر کشور در اختیار مخاطبان گذاشته و اطلاعات مفیدی را به علاقه‌مندان منتقل نمودند. نشست‌های برگزار شده دربخش دوم این رویداد به شرح جدول زیر می‌باشد.

 

 

روز برگزاری مسابقه:

این دوره از مسابقات در سالن آتلیه معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار گردید.

در سالن برگزاری مسابقات تعداد 6 دستگاه جهت خاکریزی و بارگذاری و 6 میز جهت ساخت دیواره کاغذی و المان‌های مسلح کننده، مستقر گردیده بود

پس از کنترل جعبه ماسه ی هر تیم، رقابت با ساخت رویه کاغذی و المان‌های مسلح‌کننده آغاز شد و با خاکریزی و بارگذاری دیواره در طی سه مرحله تحت سرباره نا متقارن ادامه پیدا کرد. امتیازات کسب شده در تک تک مراحل (گزارش کار نهایی و روز اجرا) حائز اهمیت بوده و نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب تیم‌های برتر دارد.

 

طراحی و ساخت دیوار خاک مسلّح در مسابقات: چالش‌ها و معیارهای داوری

در این مسابقات هر تیم با ساخت یک جعبۀ چوبی با ابعاد مشخص، آن را با ماسه خاکریزی و متراکم نموده و با نوارهای کاغذی مسلح می نماید. هدف آن است که تیم‌ها دیوار خاک مسلّح بهینه و پایداری را، برای تحمل خاک محصور شده در جعبه ماسه و نیز سربارِ قائم در نظر گرفته شده، مطابق با آیین‌نامه تنظیم شده طراحی و اجرا نمایند. یکی از معیارهای داوری، استفاده از حداقل مقدار نوارهای کاغذی مسلّح کننده است. از جمله سایر مواردی که در امتیاز نهایی تیم‌ها موثر خواهد بود می‌توان به زمان و توجه به خطاهای نام برده شده در آیین‌نامه اشاره کرد. همچنین تیم‌ها بایستی کلیۀ فرآیندهای تحلیل و طراحی خود را، از جمله آزمایش‌های مورد نیاز و نتایج آن‌ها، تحلیل و طراحی‌ها را به صورت دستی و نرم افزاری و به شیوه‌ای مؤثر در قالب گزارش‌کار ارائه دهند.

 

اعلام نتایج

پس از جمع‌بندی امتیاز‌های مربوط به گزارش‌کارها و عملیات اجرایی آماده‌سازی مسلح‌کننده‌ها، ساخت رویه کاغذی و دیواره نهایتا بر اساس مجموع امتیازهای کسب شده تیم‌های برتر مشخص و از ایشان تقدیر به عمل آمد.

قهرمان هفتمین دورۀ مسابقات ملّی دیوار خاک مسلّح، تیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران گردید. همچنین تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و دانشگاه گلستان واحد علی آباد کتول، تیز به ترتیب موفق به کسب مقام‌های دوم و سوم شدند. برندگان جوایز مرتبط با سریع‌ترین مونتاژ، بهترین گزارش‌کار و زیباترین جعبه نیز، در جدول ذیل قابل مشاهده است:

 

اختتامیه:

سرانجام در عصر پنجشنبه 27/02/1403، پس از ماه‌ها تلاش مستمر و همچنین ساعت‌ها رقابت سخت و پرهیجان بین تیم‌های شرکت کننده در روز مسابقه، مراسم اختتامیه‌ی این رویداد بزرگ ملی، در سالن مرکز همایش‌های بین المللی امام رضا (ع) دانشگاه علم و صنعت، با حضور دانشجویان شرکت‌کننده در مسابقه، اساتید دانشگاه، فعالان صنعت، اعضای انجمن ژئوتکنیک ایران، نمایندگاه حامیان مالی و معنوی برگزار شد.

 

در این مراسم ضمن سخنرانی رئیس دانشکده مهندسی عمران جناب آقای دکتر رئیسی دهکردی، رئیس هیئت مدیره انجمن ژئوتکنیک ایران جناب آقای دکتر جعفرزاده، رئیس دور هفتم مسابقات جناب آقای دکتر صابرماهانی و دبیر مسابقه جناب آقای مهندس حاجی باشی، از پیشکسوت عرصه­ی مهندسی ژئوتکنیک جناب آقای دکتر بصیر به پاس سال‌ها حضور و ارائه خدمات در عرصه مهندسی ژئوتکنیک کشور تجلیل به عمل آمد. همچنین پیام­های ویدویی دریافتی از جانب اساتید برجسته ژئوتکنیک جهان از جمله Prof. Ikuo Towhata استاد اسبق دانشگاه توکیو و رئیس اسبق انجمن آسیایی مهندسی ژئوتکنیک و مکانیک خاک، Prof. Ken Jian Shou نائب رئیس انجمن بین المللی و رئیس انجمن آسیایی مکانیک خاک و مهندسی ژئوتکنیک، Prof. Yoske Uzuoka رئیس انجمن ژئوتکنیک ژاپن،Prof. Askar Zhussupbekov رئیس انجمن ژئوتکنیک قزاقزستان و Dr. Anil Joseph رئیس انجمن ژئوتکنیک هندوستان به هفتمین دوره مسابقات ملی ژئووال به نمایش درآمد. در ادامه آیین اختتامیه نیز از حامیان این دوره از مسابقات تجلیل و قدرانی به عمل آمد.

همچنین ضمن دعوت از نماینده دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، این دانشگاه به عنوان میزبان دوره­ی بعدی مسابقات دیوار خاک مسلح اعلام گردید و آیین انتقال پرچم به میزبان بعدی انجام پذیرفت.

در نهایت با اعلام نتایج مسابقه، جوایز مربوط به مقام­های اول تا سوم و همچنین مقام­های ویدال، زیباترین جعبه و سریع­ترین مونتاژ، به برندگان اهدا گردید.

 

در پایان این مراسم از اعضای گروه برگزاری این رویداد، از جمله شورای سیاست گذاری، هیئت داوران و همچنین کادر اجرایی با اعطای لوح و تندیس یادبود، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

با برگزاری موفق هفتمین دورۀ مسابقات ملّی دیوار خاک مسلّح در دانشگاه علم و صنعت ایران، برگ زرین دیگری در دفتر اولین و تنها مسابقه ژئوتکنیکی کشور ورق خورد. امید است تا با بهره­گیری از تجارب کسب شده از این دوره، برگزاری این رویداد در دوره­های آتی گسترده‌تر باشد تا همچنان شاهد رقابتی پرشور و با استاندارد­های بالاتری باشیم.

مخاطبان عزیز می‌توانند به منظور آگاهی از اخبار بیشتر و دسترسی به پوشش کامل خبری از این رویداد بزرگ ملّی، به تارنمای مسابقات به نشانی www.geowall.ir و کانال تلگرامی با شناسه @GeoWall، مراجعه نمایند.

 

نویسنده:

اعضای کمیته سیاستگذاری هفتمین دوره مسابقات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *